Wat willen die zoekmachines nou precies?
12 Oct 2021
Heb je een website, of run je een online winkel, dan heb je er vast wel eens van gehoord: SEO. Je site zo geschikt mogelijk maken voor de zoekmachines. Belangrijk, want een steeds groter deel van de bezoekers komt tegenwoordig via een zoekmachine op websites terecht. Zelfs als mensen gewoon in de balk van hun browser een bedrijfsnaam of een merk invullen zal een zoekmachine voor ze aan het werk gaan, ze hoeven niet eens meer eerst naar de site van de zoekmachine toe te browsen. Maar hoe werken deze zoekmachines nu precies, en hoe zorg je ervoor dat zij jouw website of shop op waarde schatten, zodat je het aantal bezoekers kunt ontvangen dat je verdient?
Een website hebben is niet genoeg
Stel: je opent een winkel. Ergens in een willekeurige straat, waar nog geen andere winkels zitten. Je geeft er verder geen ruchtbaarheid aan; op een dag open je gewoon je deuren. Kun je dan klanten binnen verwachten? En de klanten die binnen komen wandelen, zijn dat ook de mensen die waarschijnlijk iets bij je gaan kopen, of zijn zij helemaal niet op zoek naar wat jij verkoopt?
Bijna iedereen zal snappen dat je om klanten te trekken met je winkel duidelijk zal moeten maken dat je bestaat. Moet communiceren wat je verkoopt, en je daarbij specifiek moet richten op mensen waarvan je verwacht dat zij dit nodig gaan hebben.
Online is dat niet anders. En zoekmachines zijn de perfecte tools om deze nieuwe klanten te bereiken, en de wereld te laten weten dat je bestaat. Het lastige is alleen dat die zoekmachines een beetje lastig te doorgronden zijn. Het valt niet altijd mee om bij de juiste zoektermen op een hoge positie in de resultaten te eindigen.
Een goed bewaard geheim
Hoe zoekmachines precies werken, en waarop zij hun zoekresultaten bepalen, dat is een goed bewaard geheim. Wat wel duidelijk is, is dat het belangrijk is dat je website ‘relevant’ wordt bevonden. En dan het liefst op de goede onderwerpen; heb je een shop met benodigdheden voor pony’s, dan wil je niet dat er mensen op je site terechtkomen die hun kapsel willen veranderen, en zich afvragen hoe ze zelf een pony kunnen knippen.
Relevant, dat word je o.a. door de juiste woorden in de tekst op je site te gebruiken. Maar ook zorgen dat op andere websites op relevante onderwerpen naar jou gelinkt wordt, maakt je voor zoekmachines extra interessant. Linkbuilding, noemen we dat, en dat is een echte kunst. Het is niet voor niets dat de meeste bedrijven hun linkbuilding uitbesteden. Precies weten waar je welke linkjes terecht moet laten komen, daar heb je een bepaalde kennis en inzicht voor nodig die je als ondernemer niet altijd hebt. Geen nood, er zijn genoeg partijen die je daar prima mee kunnen helpen, en ervoor zorgen dat de zoekmachines je gunstig gezind zullen zijn.