Wat is telefonische acquisitie en wat zijn de werkzaamheden?
09 May 2021
Wil je graag nieuwe klanten binnenhalen en weet je niet zo goed op welke manier. Je kunt hiervoor telefonische acquisitie gebruiken om nieuwe bedrijven te benaderen. Vaak kost dit wel veel tijd, want je moet uitzoeken welke bedrijven je dan zou willen benaderen. Vaak is het ook nog eens handig dat je een bepaald contactpersoon bij het bedrijf kent, waardoor je makkelijk doorverbonden kan worden. Het is daarom verstandig om telefonische acquisitie uit te besteden, hierdoor kan je je focussen op andere taken binnen je bedrijf. Je huurt iemand in die veel verstand heeft van telefonische acquisitie dus ook sneller je doel bereikt. Hieronder kun je lezen wat telefonische acquisitie precies is en wat de taken van een telefonische acquisitie zijn.
Wat is telefonische acquisitie?
De betekenis van telefonische acquisitie is het werven van nieuwe klanten via de telefoon. Wanneer je nog nooit eerder contact hebt gehad met een klant, noem je dit koude acquisitie. De engelse term voor koude acquisitie is cold calling. Koude acquisitie wordt voornamelijk geassocieerd met callcenters die ‘s avonds bellen naar je huisadres wanneer je net bent begonnen aan het avondeten. Bij warme acquisitie kent de verkoper vaak de potentiële koper al van te voren.
Start met een bellijst
Het is belangrijk dat je eerst onderzoek doet naar verschillende bedrijven, daarna stel je een lijst op van de bedrijven waar jij graag zaken mee wilt doen. Een bellijst maken is natuurlijk makkelijk, maar je bedrijfsnamen en telefoonnummers zijn niet genoeg. Het is daarom handig om telefonische acquisitie uitbesteden te overwegen, zij zullen meer over deze bedrijven uitzoeken. Wanneer je iemand inhuurt om deze bedrijven op te bellen, zullen zij eerst onderzoek doen. Zij zullen een contactpersoon zoeken die bij het bedrijf werkt, en die ze verder kan helpen. Vaak kunnen zij een naam noemen die de kans vergroot dat je wordt doorverbonden naar iemand die je daadwerkelijk nodig hebt.
Schrijven van een belscript
Sommige mensen hebben een talent voor gesprekken voeren en weten ook precies hoe ze dit moeten doen. Als je hier niet helemaal in thuis bent kun je het beste hiervoor een belscript schrijven. Door een belscript te schrijven bedenk je wat je al van te voren wilt zeggen. Telefonische acquisitie is een spel van verleiden en hiervoor moet je wel een goed script hebben. Dit kost wel veel tijd, door iemand hiervoor in te huren hoef je dit zelf niet te doen.
Goed luisteren is belangrijk
Wil je het maximale uit je telefonische acquisitie halen, dan is het belangrijk dat je goed kunt luisteren. Vaak zie je dat er veel kansen worden gemist, omdat er niet goed wordt geluisterd. Wanneer je goed luistert kan er informatie uitkomen die kan leiden tot verkoop. Wanneer je de eigenschap hebt voor het goed luisteren kan je overwegen om een training telefonische acquisitie te volgen.