Meer online shoppen door Corona
10 Aug 2021
Het afgelopen half jaar hebben we steeds vaker online aankopen gedaan. Dit komt natuurlijk doordat de winkels begin dit jaar voor een lange tijd dicht waren. Door corona zijn we steeds meer producten online gaan kopen. In de maanden april, mei en juni zijn er veel aankopen online gedaan, als je het vergelijkt met het jaar daarvoor. Dit zal ook vooral komen doordat werknemers hun vakantiegeld krijgen in deze periode. Het is lastig om deze zomer op vakantie te gaan, of erg onzeker. Mensen zijn dan sneller geneigd om hun vakantiegeld online uit te geven. Het zal de aankomende maanden ook nog wel zo volhouden, aangezien het nog steeds lastig is om op vakantie te gaan.
Logistiek drukker
De feestdagen van 2020 zagen er een stuk anders uit dan de voorgaande jaren. Door het coronavirus moesten veel mensen thuiswerken en het samenkomen van grote groepen mocht niet meer. Maar hierdoor konden winkels ook niet meer open blijven. Zeker in de maanden november en december is het in de winkelstraten super druk, dit komt door de feestdagen. In winkels komen veel verschillende mensen, ook al is het maar voor een paar minuten het virus kan zich hier makkelijk verspreiden. Afgelopen jaar was het in november de besmettingen op het hoogst en moesten de winkels wel dicht. Je zag hierdoor een stijging in online aankopen, want iedereen had namelijk nog geen cadeaus gekocht voor de kerst. Online webshops hadden het hierdoor onwijs druk maar ook de logistieke sector. Alle pakketjes die op dat moment werden besteld, moesten nog op tijd komen bij de klant. Bij veel pakketjes lukte dit wel, maar er waren ook veel mensen die een aantal dagen langer op hun cadeaus moesten wachten. De logistieke sector heeft hierdoor een erg drukke periode gehad. Maar hiervoor waren wel materialen nodig zoals pallets om al deze pakketjes op te zetten. Bij kruizinga kan je benodigdheden kopen om het logistieke gedeelte beter te laten doorlopen.
Verbeteringen voor in de toekomst
Door de enorme drukte van het afgelopen half jaar probeert de pakketmarkt met een algoritme te voorspellen wanneer mensen thuis en het pakketje dus kan worden afgeleverd. Je kunt nu ook al heel makkelijk zelf als consument bepalen of je het pakket ergens komt ophalen of dat je het thuis laat bezorgen. Maar nog mooier is dat je het bezorgmoment zelf kan kan kiezen in de toekomst. In de toekomst zullen webshops consumenten stimuleren om eerder hun cadeaus te bestellen met de feestdagen. Zo kunnen we namelijk voorkomen dat het voor de logistieke sector niet heel druk wordt en dat mensen op tijd hun cadeaus binnen hebben voor de feestdagen. Niemand vind het leuk om pakjesavond te vieren zonder pakjes.