Kan jouw bedrijf de verwachtingen bijbenen?

24 Aug 2020

Kan jouw bedrijf de verwachtingen bijbenen?

Onder andere dankzij de opkomst van het internet en de toenemende globalisering van de economie nemen de verwachtingen van kopers in alle industrieën steeds verder toe. Je wil als bedrijf je klanten constant tevreden stellen, maar hoe kun je de steeds toenemende verwachtingen bijblijven? De sleutel is om de verwachtingen van klanten niet te zien als een op zelf staand fenomeen, maar als het resultaat van de wensen van een rond en compleet individu.

Je klanten zijn ook mensen
Zelfs de meest technologische vooruitstrevende en moeilijke klant is een individu, die een eigen stijl en smaak heeft. Als bedrijf is jouw concurrentie niet slechts een ander bedrijf, maar het zijn degenen die de standaard zetten waar jij zelf aan gemeten zal worden. Vandaag de dag zien jouw klanten overal om zich heen innovatie manieren waarop wensen en eisen ingewilligd worden. Daardoor is er een verwachtingspatroon ontstaand dat exponentieel toeneemt. Een recente studie naar online winkelpubliek komt dan ook het volgende naar voren:

–          De klant wil meer kopen via internet, en minder in een fysieke winkel.

–          Bijna 30% van de winkelende mensen heeft prijzen vergeleken met online aanbod, al voor ze in de winkel binnenlopen.

–          Bijna 50% van de smartphone-gebruikers wil de voorraad van de winkel kunnen bekijken op hun mobiele telefoon.

Service is nooit afgelopen
De service die mensen tegenwoordig verwachten, kan niet eindigen als ze de drempel van de winkel overstappen. Winkelend publiek wil innovatieve en flexibele service vanuit de leveranciers zelf zien. Bijna de helft van alle klanten is geïnteresseerd in zogenaamde ‘ship-to-store’-mogelijheden, en meer dan de helft wil spullen die online gekocht zijn, terug kunnen brengen in een fysieke winkel. De studie toont ook aan dat klanten het niet erg vinden om te betalen voor de levering van goederen, maar gratis verzendkosten worden natuurlijk wel op prijs gesteld. Flexibiliteit bij het afleveren – op een andere plek dan thuis, of op een datum die klanten zelf aangeven – wordt erg op prijs gesteld.

Tegemoet komen aan verwachtingen
Klanten verwachten dat ze moeiteloos verschillende manieren van winkelen kunnen combineren, en willen constant hoge kwaliteit service zien. Om die verwachtingen waar te maken, moeten bedrijven met hun logistieke partners om de tafel gaan zitten en manieren bedenken om de leveranciersroutes te optimaliseren. De klant is immers koning.